Jeśli jesteś tutaj i czytasz te informacje, prawdopodobnie Twoje dziecko kończy ósmą klasę i staje przed decyzją o wyborze szkoły. I nie ukrywajmy, ? Ty razem z nim. Często racjonalizm i znajomość życia podpowiadają, co dalej ,, jaką szkołę wybrać. Dziecko pełne wiary w przyszłość, beztroskie, optymistyczne albo wręcz przeciwnie , Przecenia swoje możliwości bądź ich nie widzi i nie docenia, co w tym wieku częstsze. A tak naprawdę chodzi tylko o to żeby wybór szkoły był racjonalną konsekwencją zainteresowań, możliwości i uzdolnień , które młody człowiek ma i które należy pielęgnować. Bowiem tylko właściwie dobrana wypadkowa tych trzech czynników daje szansę na szybki rozwój, zadowolenie z nauki i dobre perspektywy na przyszłość.
Chociaż wydawać by się mogło, że decyzje 15-latka nie są decyzjami wiążącymi to jednak w naszym systemie szkolnictwa determinują dalsządrogę edukacji. Wybór profilu klasy ma swoje konsekwencje w wyborze przedmiotów maturalnych, a te z kolei w wyborze kierunku studiów; wybór LO ,a nie technikum czy szkoły zawodowej wymusza konieczność dalszej edukacji w celu uzyskania zawodu itd…
Aby ta decyzja stała się łatwiejsza , a przesłanki jej podejmowania miały rzetelne odzwierciedlenie w rzeczywistości proponujemy kilka testów których wyniki przybliżą młodzież do dokonania właściwego wyboru. I tak w zależności gdzie kryją się pokłady podświadomej niepewności mamy do zaproponowania kilka rozwiązań:
APIS-P(R) – Bateria Testów APIS-P(R)
Cel badania: pomiar inteligencji ogólnej, pozwala na przewidywanie osiągnięć naukowych i szkolnych.
CFT 20-R p Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella
Cel badania: pomiar inteligencji płynnej, mogący być użyteczny tam, gdzie ocena tej zdolności jest ważna z punktu widzenia prognozowania dalszych osiągnięć jednostki np. przy określaniu wyboru kolejnych etapów nauczania
WKP – Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji
Cel badania: pomoc w wyborze kierunku kształcenia i dokształcania się, w wyborze zawodu, Doprecyzowanie zainteresowań i uzdolnieńabsolwenta klasy ósmej.
Jest o szczególnie polecane narzędzie diagnostyczne. Składające się ze 133 stwierdzeń dotyczących siedmiu grup zainteresowańodnoszących się do typów wykonywanych czynności (Zainteresowań Językowych; Zainteresowań Matematyczno-Logicznych; ZainteresowańPraktyczno-Technicznych; Zainteresowań Praktyczno-Estetycznych; Zainteresowań Opiekuńczo- Usługowych; Zainteresowań Kierowniczo-Organizacyjnych; Zainteresowań Biologicznych)
Określa ono również preferowane przez badanego warunki nauki związanych z planowaniem bądź improwizowaniem, a także wymagających słabo bądź silnie stymulującego środowiska . Pozwala określić jaki zawód bądź grupa zawodów daje potencjalnie szansę na zadowolenie i sukces